.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نگاه ما به هويت تاريخي مازندران تأسف بار است
مجموعه تاريخي و توريستي فرح آباد ساري همزمان با سي و سه پل و عمارت عالي قاپو در اصفهان (در دوره شاه عباس صفوي) تأسيس گرديده اما بايد تصريح كنم در مقايسه با آثار تاريخي شهري مثل اصفهان، نگاه ما به هويت تاريخي مازندران، تأسف بار است.
نگاه ما به هويت تاريخي مازندران تأسف بار است

صنعت گردشگري يكي از مهم‌ترين محورهاي توسعة مازندران به شمار مي‌رود و ظرفيت‌هاي اين بخش به اندازه‌اي است كه حتي قادر است زمينه ساز توسعه در ابعاد مختلف باشد.

به گزارش شمال نیوز، اين مطلب را سيد رمضان شجاعي نماينده مردم ساري و عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در گفتگوي وي‍ژه خبري اين هفته كه با موضوع توسعه گردشگري صورت گرفته، عنوان نمود.

نگاه ما به هويت تاريخي مازندران تأسف بار است

وي افزود: صنعت گردشگري در مسير توسعه نيازمند زيرساخت‌هايي است كه سنگ بناي آن راهها (اعم از زميني، ريلي، هوايي و دريايي) مي باشند اما متاسفانه اين زيرساخت مهم و حياتي نه تنها در مازندران بلكه در كشور نيز با مشكلات اساسي مواجه است. علاوه بر اين توسعه و ساماندهي مراكز تفريحي، اقامتي و خدماتي، اماكن تاريخي، مذهبي و فرهنگي و... گام مهم ديگري است كه بايد در جهت توسعه صنعت توريسم برداشته شود.
شجاعي به عنوان نمونه به مجموعه تاريخي فرح آباد ساري و اهميت تاريخي و توريستي آن اشاره كرد و گفت: اين مجموعه همزمان با سي و سه پل و عمارت عالي قاپو در اصفهان (در دوره شاه عباس صفوي) تأسيس گرديده اما بايد تصريح كنم در مقايسه با آثار تاريخي شهري مثل اصفهان، نگاه ما به هويت تاريخي مازندران، تأسف بار است.
وي با تأكيد بر اين كه بايد واقعيت ها را با مردم در ميان بگذاريم، تصريح كرد: هيچيك از زيرساخت هاي توسعه گردشگري در استان ما فراهم نيست و در راستاي برنامه ريزي براي اين صنعت پرسود، نه از لحاظ نرم‌افزاري يعني شناساندن فرهنگ و باورهاي مردم استان و نه از جهت سخت‌افزاري نظير ايجاد موزه‌اي براي معرفي تمدن تاريخي مازندران، كاري صورت نگرفته و در واقع همه اين موضوعات مغفول مانده است. بنابراين مازندران در بحث گردشگري تاكنون در حد و قامت خود هيچ تحركي نداشته و آنچه انجام شده تنها ده درصد توانايي هاي استان را تشكيل مي‌دهد.
نماينده مردم ساري در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: استان مازندران با برخورداري از مواهب بي‌شمار طبيعي و خدادادي، ظرفيت هاي كلاني در سطح ملي در اختيار دارد و ما معتقديم اتفاقاً مازندران در خيلي از بخش ها از جمله گردشگري، خدمات ملي ارايه مي كند اما براي شكوفايي ظرفيت‌ها مطلقاً از اعتبارات ملي بهره‌اي نبرده.
وي يادآور شد: يكي از مباحثي كه در مقوله‌ي گردشگري مازندران همواره روي آن مانور داده مي‌شود اين است كه مي‌گويند سالانه ميليونها نفر مسافر وارد استان مي‌شوند. در اين خصوص بايد گفت ورود مسافر به استان ربطي به برنامه‌ريزي مسوولان ما ندارد به عبارت ديگر آمدن مسافر اصولاً‌ نمي‌تواند حاصل برنامه‌ريزي مسوولان باشد چون مردم ايران به طبيعت بكر و جاذبه‌هاي طبيعي و خدادادي گردشگري مثل دريا و جنگل و دشت و رودخانه و چشمه‌هاي آب معدني و... علاقمندند و بخاطر اين مواهب به استان مي آيند لذا بايد پرسيد براي بهره‌برداري از اين مواهب و توسعه اقتصاد استان چه كاري انجام شده است؟ صرف ورود 14 ميليون مسافر مهم نيست. اين امر وقتي برنامه‌ريزي نباشد، نه تنها خوشحالي ندارد بلكه باعث نگراني است.
شجاعي ادامه داد: سالانه 14 ميليون نفر به 3 ميليون جميعت ساكن در مازندران اضافه مي‌شوند. اين امر چه بهره‌اي براي مردم ما دارد وقتي كه نتوانيم از اين هجوم مسافران درآمدزايي داشته باشيم و يا از طريق مصرفي هويت تاريخي خود، به نحوي از آن بهره‌مند شويم؟ پس اين مسأله نه تنها استفاده‌اي براي ما ندارد بلكه در بسياري موارد مردم استان را هم در مضيقه قرار مي‌دهيم. چون افزايش چشم‌گير جمعيت در حالي كه تداركات و تدابير لازم انديشيده نشده منجر به بروز كاستي‌ها و مشكلاتي همچون صف‌هاي طولاني در نانوايي‌ها و پمپ‌هاي بنزين و محدوديت در ارايه خدمات اجتماعي، درماني، رفاهي و... مي‌گردد و اينها نشان مي‌دهد كه ما هنوز نتوانسته‌ايم از صنعت گردشگري كه سهل‌الوصول‌ترين راه براي توسعه اقتصاد است، استفاده كنيم در صورتي كه در استانهايي چون اصفهان و فارس هم مسافران و گردشگران از خدمات خوبي بهره‌مند مي‌شوند و هم اين استان‌ها از قبل ورود مسافر، درآمدزايي دارند و فشاري هم به مردم وارد نمي‌شود چون زيرساخت‌ها فراهم شده است.

دولت هاي قبلي در تصميم‌گيري‌ها مازندران را زنگ تفريح حساب كردند
وي در بخش ديگري از اين گفتگو با تأكيد بر اين كه صحبت‌هايي كه مي‌كنيم به هيچ وجه سياسي نيست، افزود: دولت‌هاي قبلي، در تصميم‌گيري‌ها مازندران را زنگ تفريح خود حساب كردند و آن را منطقه‌اي برخوردار تلقي نمودند چون اگر غير از اين بود بايد شاهد توسعه‌اي همه جانبه در استان مي‌بوديم.
نماينده مردم ساري در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: اگر مازندران قطب كشاورزي است، چرا كشاورزي ما نابود شد طوري كه امروز نه كشاورز انگيزه‌اي براي تداوم توليد دارد و نه باغدار؟
در قطب كشاورزي كشور، اثري از صنايع تبديلي و تكميلي نيست و اكنون كه فصل برداشت محصول مركبات است، زير درختان مركبات به ارتفاع 20 سانتي‌متر، محصول مركبات ريخته و ضايع مي‌شود و كارخانه‌اي براي فراوري و تبديل آنها وجود ندارد. در صورتي كه در استان‌هاي ديگر، همگام با كشا ورزي، صنايع وابسته نيز تقويت شده است.
وي ادامه داد: احداث چندين كارخانه براي استان در دست مطالعه و بررسي است كه به دليل موانع پيچيده زيست محيطي و ديوان‌سالاري آزاردهنده، متوقف مانده و سرنوشت نامعلومي دارند بنابراين صرف برداشتن ممنوعيت سرمايه‌گذاري‌هاي صنعتي نمي‌تواند آينده‌اي خوش و روشن براي استان ما رقم بزند بلكه بايد اتفاقي بيفتد كه به عينه ثمرات رفع اين ممنوعيت لمس شود.

به وزير كشاورزي گفتيم اگر استان‌هاي شمالي نباشند شما وزير نيستيد
شجاعي خاطرنشان كرد: كشاورزي ما تاوان بي‌برنامگي مسوولان ذيربط در كشور را مي‌پردازد و عمده مطالبات مردم از رييس جمهور در سفر اخیرش به مازندران نيز در همين رابطه بوده و بنده به وزير كشاورزي هم گفتم كه اگر استانهاي شمالي نباشند شما وزير نيستيد! وزير كشاورزي بايد حداقل ماهي يكبار به مازندران (قطب كشاورزي كشور) سر بزند. كشاورزي ما طي ماه‌هاي اخير دچار حوادث ناگواري شد كه همين امر انگيزه كشاورزان را از بين برد و متاسفانه حمايت‌هاي جدي هم صورت نگرفت.
وي تصريح كرد: در شرايط كنوني تنها صنعتي كه مي‌تواند مازندران را از اين وضعيت بغرنج نجات دهد، صنعت گردشگري است و البته اين صنعت هم در صورتي مي‌تواند كمك كننده باشد كه زيرساخت‌هاي توسعه آن فراهم شود و به جايي برسيم كه اين صنعت براي استان درآمدزايي و ارزآوري داشته باشد.
وي اضافه كرد: تصور كنيد اگر زيرساخت‌هاي مهمي چون راههاي مواصلاتي فراهم نباشد، يك مسافر بويژه اگر خارجي باشد بايد از كجاي استان ما ديدن كند؟ كنار دريا كه امكانات رفاهي فراهم نيست، بسياري از اماكن تاريخي هم علاوه بر عدم سامان يافتگي، فاقد راه‌‌هاي دسترسي‌اند، خيلي از امكانات و فضاهاي لازم در اين بخش نيز در حد نياز نمي‌باشد. پس به فوريت و جديت بايد به ايجاد زيرساخت‌ها توجه شود و البته اين وظيفه تنها به يك دستگاه خاص برنمي‌گردد بلكه دستگاه‌هاي مختلفي چون راه و ترابري، جهاد كشاورزي، اداره كل فرودگاه‌ها، بنادر و كشتيراني، محيط زيست، منابع طبيعي، فرهنگ و ارشاد اسلامي، شهرداري‌ها و... بايد در پروژه بزرگ پيشبرد صنعت گردشگري حضور و مشاركتي موثر داشته باشند.

محروميت‌هاي مازندران كمتر از سيستان و بلوچستان نيست
عضو كميسيون فرهنگي مجلس در ادامه اين گفتگوي ويژه با تاكيد بر اين كه محروميت‌هاي مازندران كمتر از استان محرومي چون سيستان و بلوچستان نيست افزود: بايد نگاه مسوولان عاليرتبه كشور به استان ما عوض شود. مازندران فقط پلاژهاي رنگارنگ سواحل دريا نيست، قسمت جنوبي استان ناحيه‌اي كوهستاني قرار دارد كه از فقر امكانات اوليه رنج مي‌برد. مازندران تماماً به صورت يك مجموعه قابليت پذيرش گردشگر را دارد و امكانات و حمايت‌ها نيز بايد در همه جاي استان توزيع شود. روستا، جنگل، دشت، دريا و حتي فرهنگ مردم مازندران براي توريست‌ها جالب و قابل استفاده است. هر چند دريا هم فاقد برنامه‌ريزي مدني است.
وي يادآور شد: ما به رئيس جمهور نيز گفتيم كه معلوم نيست متولي دريا كدام سازمان يا وزارتخانه است؟ هر سال صدها نفر انسان در دريا غرق شده و جان خود را از دست مي‌دهند اما هيچ دستگاهي پاسخگو نيست! از طرفي 94 درصد سواحل در اختيار بخش خصوصي و دستگاه‌هاي دولتي است و تنها 6 درصد آن در اختيار مردم است كه آن هم از لحاظ امكانات جاي بحث و تأمل دارد. بحث آزادسازي سواحل هم فقط در تيتر روزنامه‌ها خلاصه شده در حالي كه هيچ اقدام جدي براي استفاده عموم مردم از اين بخش‌ها صورت نگرفته است. ضمن اين كه بخشي از آزادسازي‌ها براي حضور سرمايه‌گذاران انجام شده اما هيچ حمايتي از سرمايه‌گذار به عمل نمي‌آيد.
شجاعي اظهار داشت: وقتي مي‌گوييم محيط زيست هم بايد در توسعه گردشگري همكاري كند معنايش اين نيست كه محدوديت‌هاي زيست محيطي در نظر گرفته نشود و ضوابط زيست محيطي در استانهاي شمالي، كويري و كوهستاني را اداره كرد و قطعاً محدوديت‌ها و ضوابط بايد با توجه به شرايط اقليمي هر استان اعمال شود.

بايد فهم خود از قانون را وسعت دهيم
وي در بخش ديگري با اشاره به لزوم حمايت از سرمايه‌گذاري و سرمايه‌گذاران،گفت: بايد نظرسنجي كنيم كه چند درصد از سرمايه‌گذاران در استان ما موفق بوده و چند درصد موفق نبوده‌اند و دلايل ناكامي آنها چه بوده است. بايد خيلي از اين موارد را با تصميم‌گيري صريح و صحيح حل و فصل كنيم. با نشستن و جلسه و همايش مشكلي حل نخواهد شد. اگر مشكل قانوني وجود داشته باشد كه معمولاً‌ به شيوه اجرا مربوط مي‌شود، مجلس حاضر به همه گونه همكاري است.
نماينده مردم ساري در مجلس هشتم افزود: بايد فهم خود از قانون را وسعت دهيم و از پتانسيل‌هاي قانوني جهت توسعه استان بهره ببريم. متأسفانه براي بهره‌برداري از قابليت‌هاي گردشگري مازندران برنامه‌ريزي مدون و حساب‌شده‌اي وجود ندارد. اجراي طرح دريا در تابستان هر سال نمي تواند انتظارات را برآورده سازد.
وي تصريح كرد: استفاده از دريا فرهنگي دارد كه ما هنوز آن را درست نكرديم و هنوز مشخص نيست كه متولي اين امر كيست؟ در دنيا فرايند جديدي براي بهره‌برداري از پتانسيل‌هاي گردشگري در جريان است كه با آنچه در كشور و استان توريستي ما مي‌گذرد قابل قياس نيست.
شجاعي در خاتمه اظهار داشت: مدون كردن فرهنگ گردشگري نيازمند عقل جمعي است و همة دستگاه‌ها بايد در جايگاه خود از ظرفيت‌هاي خودشان براي حصول اين مقصود بهره ببرند. بايد بدانيم مادامي كه ديدگاه‌هاي بسته‌ي قبلي وجود داشته باشد و نوآوري در كار نباشد، كاري از پيش نمي‌رود. پس بايد نوآوري و خلاقيت به خرج بدهيم تا به شكوفايي نزديك شويم. در غير اين صورت در جا زده‌ايم.
اگر صد سال بر مشكي زني دوغ
همان دوغ است همان دوغ است همان دوغ


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 6 دي 1387
واقعاً برای دیدگاههای موجود در استان باید تاسف خورد و برای ... بی بهره از دیدگاه فرهنگی و بی تعصب به اماکن تاریخی بیشتر متاسف بود. آیا پیگیری احداث شهر توریستی و تاریخی و فرهنگی فرح اباد آنقدر ارزش ندارد که وقت کافی برای آن گذاشته شود. استاندار که اینهمه با بلوف های توخالی صحبت می کند و فقط تصمیماتی را برای منطقه می گیرد که موجب آلوده سازی فضای کنار دریا در دراز مدت و بد بو کردن محیط آن می گردد و یا با افزایش بدون ضابطه جمعیت در اثر مسئله تبلیغاتی مسکن مهر فقط درد سر برای منطقه ایجاد می کند، چه خدمتی را تاکنون به این منطقه کرده اند .و کدام طرح مهم را برای این سفر بی خیر و برکت (حداقل برای این منطقه) در نظر گرفته است. اینکه آقای شجاعی فرمودند مصوبات سفر اخیر هیات دولت کیفی نبوده است یک واقعیت است. مگر قرار نبود زمین ها و خانه های جلوی مسجد تاریخی فرح آباد هر چه سریعتر خریداری شود تا این مسجد تاریخی به جاده اصلی وصل شود و برای بازدید ها فضا سازی شود. پس کو آن تعصبی که این همه ادعا رویش می شود. لطفاً اینهمه بازی سیاسی برای ما در نیاورید. اگر نمی توانید کاری بکنید با صداقت بگوئید نمی توانید و از عهده آن بر نمی آیید. مگر می شود از کنار آثار تاریخی به این مهم به همین راحتی و با بی خیالی گذشت و برای مسخره کردن با اعتبار قبلی فقط یک قطعه زمین خیلی کوچک آنهم در پشت مسجد خریداری شود که هیچ تاثیری در فضا سازی و ایجاد جاذبه برای بهره برداری از این امکان تاریخی ندارد. به داد این مکان تاریخی برسید و حال که مردم را سالها است از نماز خواندن در اینجا محروم کردند یعنی جایی که قدمگاه حضرت امیرالمومنین (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است و امام عصر (عج) در خواب به حضرت آیت الله کوهستانی (ره) الهام فرمودند که برود و این مردم را برای نماز خواندن در این مکان ترغیب نماید. لا اقل به اندازه شاه عباس غیرت و همیت دینی داشته باشید که با شنیدن این مطلب که اینجا قدمگاه است بنای این مسجد را گذاشت. لااقل شما در رسیدگی به آن اینهمه اهمال نکنید. شما که ادعایتان در تدین گوش فلک را پر کرده چکار کردید؟
نا شناس 6 دي 1387
جناب آقای دکتر شجاعی ما بانی فرهنگی به معنای واقعی نداریم ترا بخدا به این مدیر کل (که اصلا اینکاره نیست )تذکر جدی بدهید معاونانش در اداره کل حکومت دارند . نمی دانیم از چه مجرایی باید کمک بطلبیم آنها به اسم اسلام (نه عمل به آن) در این اداره کل پادشاهی می کنند. البته تردید دارم که مطلبم درج شود ولی هرچه نوشتم واقعیت بود
جمعي از هنرمندان تئاتر استان 6 دي 1387
ايكاش آقاي شجاعي به ضعف مديريتي در اداره كل ارشاد مازندران هم اشاره مي كرد . مدير كل ارشاد مازندران معلوم نيست چرا دارد چوب حراج به هنر اين استان مي زند.
نیما کیاسری 7 دي 1387
آقای شجاعی . آن موقعی که در راس صداوسیما بوده اید و دستگاه عظیمی مانند رادیو و تلویزیون را در اختیار داشتید چه تاج گلی بر سر گردشگری و فرهنگ مازندران زدید که حالا این همه دادو فریاد می کنید؟؟؟؟

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.088 seconds.